drugi stopień (studia stacjonarne i niestacjonarne)
Praca magisterska powinna charakteryzować się znacznie wyższym poziomem, zarówno merytorycznego opracowania zagadnień, jak również stosowanych metod i technik badawczych. Praca magisterska podejmowana jest w celu samodzielnego rozwiązania lub opracowania zagadnień o charakterze teoretycznym bądź praktycznym.
1. Celowość opracowania pracy dyplomowej magisterskiej
Opracowanie pracy magisterskiej ma na celu wykazanie się przez dyplomanta:- umiejętnością posługiwania się zdobytą podczas studiów wiedzą;
- pogłębioną wiedzą dotyczącą jednej z dyscyplin naukowych objętych programem studiów (tematyka prac magisterskich powinna korespondować, w miarę możliwości, z kierunkami badawczymi katedr i zakładów funkcjonujących w ramach wydziału);
- umiejętnością samodzielnego doboru literatury naukowej i materiałów źródłowych oraz zakresu ich wykorzystania;
- samodzielnością rozwiązywania problemów (badawczych) i uzasadniania swoich decyzji, poglądów czy rozwiązań w tym zakresie, zakończonych stosownymi wnioskami;
- umiejętnością stosowania metod, narzędzi i technik badawczych;
- umiejętnością logicznego formułowania myśli oraz ich ścisłego zapisu w postaci tekstu.
2. Wymogi formalne
2.1. Wymagania językowe
Praca powinna być skonstruowana poprawnie w zakresie wymagań językowych, tzn. powinna być napisana:
- z uwzględnieniem wszystkich norm obowiązujących w języku polskim;
- samodzielnie, zrozumiałymi zdaniami;
- z użyciem ścisłej terminologii;
- zgodnie z zasadami użytkowania języka polskiego zawartymi w Ustawie z dn. 7 października 1999 r. o języku polskim, art.3, ust.1 (Dz. U. Nr 90 poz. 999).
2.2. Objętość pracy
Zalecana objętość zasadniczej części pracy dyplomowej (magisterskiej) może wynosić od 60 do 100 stron tekstu formatu A4 i nie powinna przekraczać więcej niż 100 stron tekstu formatu A4 (ok. 5 arkuszy wydawniczych). Jest ona jednak uzależniona od podjętej tematyki i problematyki w niej zawartej oraz ustaleń promotora z dyplomantem.
2.3. Wymagania edytorskie
Praca dyplomowa powinna być napisana przy wykorzystaniu oprogramowania umożliwiającego zapisanie jej w pliku o rozszerzeniu kompatybilnym z Microsoft® Word (wersja oprogramowania 97 lub nowsza) z zastosowaniem następujących ograniczeń edytorskich:
- ustawienia strony: format A4; orientacja pionowa; marginesy lustrzane;
- odstęp (interlinia) 1,5 wiersza. W tabelach, wykresach, opisach itp. dopuszcza się zastosowanie odstępu pojedynczego;
- czcionka Times New Roman; wielkość czcionki: tytuły rozdziałów (14p); tytuły podrozdziałów (13p); tekst podstawowy (12p);
- numeracja stron: dół strony, wyrównanie do środka;
- kolumny tekstu (akapity) wyjustowane;
- przypisy dolne, wielkość czcionki 10p - Times New Roman;
- opis tabel (góra tabeli wyjustowane do lewej) i rysunków (dół rysunku wyjustowany do środka);
- pod każdym rysunkiem i każdą tabelą musi pojawić się odniesienie do źródła pochodzenia materiału (dopuszczalne są trzy formy podpisu: Źródło: opracowanie własne, Źródło: opracowano na podstawie Autor, Tytuł, Wydawnictwo, Miejsce rok, strona, Źródło: Autor, Tytuł, Wydawnictwo, Miejsce rok, strona;
- numeracja rysunków i tabel - zaleca się numerację przypisaną do numeru danego rozdziału (np. w rozdziale pierwszym: Rys. 1.1, Rys. 1.2, Tab. 1.1 itd.);
- numeracja wzorów matematycznych (jeśli występują) - zaleca się numerację przypisaną do numeru danego rozdziału;
- strona tytułowa, spis treści, streszczenie pracy i oświadczenie autora pracy powinny być drukowane jednostronnie, zaś pozostałe elementy pracy - dwustronnie z zachowaniem ciągłej numeracji stron;
- praca powinna być wydrukowana w dwóch identycznych egzemplarzach oraz wykonana w wersji elektronicznej na płycie CD w formacie Microsoft® Word (wersja ta powinna być identyczna z ostatecznym wydrukiem pracy, który został oprawiony).
2.4. Zawartość pracy
Praca dyplomowa powinna zawierać następujące elementy:
- stronę tytułową według wzoru zawartego w opracowaniu pt. ZASADY REDAGOWANIA I OCENIANIA PRACY DYPLOMOWEJ ORAZ TRYB PRZEPROWADZENIA EGZAMINU DYPLOMOWEGO, obowiązującym w Wydziale Nauk o Bezpieczeństwie;
- spis treści (zawierający tytuły rozdziałów i tytuły podrozdziałów do jednego poziomu w dół);
- wprowadzenie;
- zakończenie i wnioski;
- wykaz cytowanej literatury z podziałem na pozycje papierowe oraz źródła elektroniczne;
- spisy rysunków i tabel;
- załączniki (jeśli występują);
- streszczenie pracy (w języku polskim i angielskim) (według wzoru zawartego w opracowaniu pt. ZASADY REDAGOWANIA I OCENIANIA ...);
- oświadczenie dyplomanta (według wzoru zawartego w opracowaniu pt. ZASADY REDAGOWANIA I OCENIANIA ...);
- w przypadku realizacji pracy w trybie zespołowym - określenie wkładu pracy poszczególnych członków zespołu w realizację pracy dyplomowej.
2.5. Literatura
Zasady tworzenia spisu literatury:
- nie narzuca się konkretnej notacji odwołań do literatury;
- poszczególne pozycje w wykazie literatury powinny być podane w kolejności alfabetycznej, niezależnie od przyjętej notacji (wykaz powinien zawierać wszystkie wykorzystane pozycje książkowe, artykuły, referaty itp.);
- pozycje elektroniczne powinny zostać ujęte w oddzielnym wykazie;
- wykaz literatury obok pozycji krajowych powinien zawierać pozycje zagraniczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.