Sposób
wstawiania przypisów jest różny w zależności od tego, jaki rodzaj przypisów
wybierzemy. O ile w przypadku przypisów w tekście sprawa jest jasna, ponieważ
najwygodniej jest wstawiać je „ręcznie”, tzn. otwierając nawias na końcu
akapitu i wpisując w ten nawias interesujące nas informacje, to w sytuacji
wykorzystania przypisów dolnych, warto jest wykorzystać edytor tekstu i jego
opcje w tym zakresie. Jeśli chodzi zarówno o przypisy dolne, jak i harwardzkie,
to alternatywą do ręcznego ich wstawiania lub umieszczania ich z pomocą edytora
tekstu są różnego rodzaju menadżery bibliografii (np. Citavi).
Przedstawimy proces, podczas którego pisze się prace dyplomowe - od początku do końca. Od wyboru tematu do obrony. I jeszcze imprezy na rozdaniu dyplomów.
czwartek, 23 lutego 2012
Tamże i ibidem
poniedziałek, 20 lutego 2012
Kiedy stosujemy op. cit.?
Kiedy stosujemy skrót dz. cyt. lub op. cit.? Kiedy powołujemy się na tę samą pozycję, na którą już wcześniej w swojej pracy powoływaliśmy się.
Za pierwszym razem wymagany jest pełny zapis bibliograficzny, lecz kolejne powoływania się na nią (bez względu na to, że powołujecie się Państwo w innym rozdziale i np. na stronie 120) tego zapisu nie wymagają. Wówczas piszemy pierwszą literę imienia i nazwisko autora, przecinek i pierwsze słowa lub dwa lub więcej (w zależności od tytułu) słowa trzy kropki, przecinek i nr strony lub nr stron, np. A. Walczak, Koncepcja rozumienia Innego..., op. cit., s. 439. lub A. Walczak, Koncepcja rozumienia Innego..., dz. cyt., s. 439.
Ale jeśli powołujecie się na inny artykuł innego autorstwa (lub nawet tego samego autora) z tej samej książki, którą już wcześniej przytoczyliście, to zapis poprawny powinien wyglądać następująco: np., M. Granosik, Profesjonalizacja zawodów społecznych. Przykłady pracy socjalnej [w:] E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna..., op. cit., s. 490. lub M. Granosik, Profesjonalizacja zawodów społecznych. Przykłady pracy socjalnej [w:] E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna..., dz.cyt., s. 490.
Różne opcje op. cit.
Ale jeśli powołujecie się na inny artykuł innego autorstwa (lub nawet tego samego autora) z tej samej książki, którą już wcześniej przytoczyliście, to zapis poprawny powinien wyglądać następująco: np., M. Granosik, Profesjonalizacja zawodów społecznych. Przykłady pracy socjalnej [w:] E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna..., op. cit., s. 490. lub M. Granosik, Profesjonalizacja zawodów społecznych. Przykłady pracy socjalnej [w:] E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna..., dz.cyt., s. 490.
piątek, 10 lutego 2012
Prace podyplomowe
Warto zauważyć, że prace podyplomowe mają zazwyczaj charakter praktyczny. Nie oznacza to jednak, że w tym stosunkowo krótkim czasie przeznaczonym na prace podyplomowe, nie można zgłębić literatury, jednak zakłada się, że student już tę literaturę zgłębił wcześniej. Z przyczyn obiektywnych inny (węższy) jest zakres i głębokość podejmowanych w nich zagadnień.
poniedziałek, 6 lutego 2012
Bibliografia pracy dyplomowej
Bibliografia jest rozmieszczona alfabetycznie przez autora i w imieniu każdego oddzielnego autora, chronologicznie.
środa, 1 lutego 2012
Przygotowanie badań pracy dyplomowej
1. Pojawienie się sytuacji problemowej oraz wstępne określenie i rozpoznawanie problemu badawczego,
2. Zbieranie niezbędnych informacji wyjściowych (zapoznanie się z literaturą przedmiotu, konsultacje, wymiana poglądów itp.),
3. Werbalizacja (doprecyzowanie) ogólnego problemu badawczego oraz określenie celu i przedmiotu badań,
4. Odkrywanie zmiennych, formułowanie problemów szczegółowych i (lub) hipotez oraz określanie wskaźników,
5. Wybór metod i technik badawczych oraz opracowanie narzędzi badawczych,
6. Określenie terenu badań oraz charakteru i liczebność próby badawczej.
2. Zbieranie niezbędnych informacji wyjściowych (zapoznanie się z literaturą przedmiotu, konsultacje, wymiana poglądów itp.),
3. Werbalizacja (doprecyzowanie) ogólnego problemu badawczego oraz określenie celu i przedmiotu badań,
4. Odkrywanie zmiennych, formułowanie problemów szczegółowych i (lub) hipotez oraz określanie wskaźników,
5. Wybór metod i technik badawczych oraz opracowanie narzędzi badawczych,
6. Określenie terenu badań oraz charakteru i liczebność próby badawczej.
Subskrybuj:
Posty (Atom)